خلاصه ای از زندگی نامه، سید جمال االدین افغان
سید محمد جمال الدین افغان فرزند سید صفدر در سال1254 هجری قمری برابر با 1838 میلادی در روستای اسعد آباد ولایت کنر افغانستان چشم به جهان گشود.
سید جمال الدین که از پنج سالگی با مقدمات و علوم روز آشنا شده بود در سال 1264 همراه با پدرش برای ادامه تحصیل از زادگاهش به کابل رفت و دو سال را در آن شهر به کسب علم مشغول شد، ایشان در سال 1266 ه ق به نجف اشرف هجرت کرد و مدت چهار سال را در محضر شیخ مرتضی انصاری بود و در این مدت سید جمال علاوه بر درس های حوزه علمیه به تحقیق در زمینه علوم دیگر مثل ریاضی، طب، تشریح، هیئت و نجوم پرداخت.
سید جمال در سال 1270 در حالی که حکم اجتهاد را از شیخ انصاری داشت به کشورهند رفت و در مدت دو سال درشهر کلکته ماند و در آنجا از نزدیک مشاهده کرد که چگونه بریتانیا تمام هند را غارت می کند و استعمار بر جان و مال و ناموس مردم هند مسلط شده است.
ایشان در سال 1272 برای زیارت خانه کعبه عازم مکه مکرمه شد و تا سال 1275 اوضاع شهرهای مدینه، اردن، دمشق، حلب و بغداد را مشاهده کرد و سپس به کابل آمد و برای مدت اندکی در افغانستان اصلاح گری را آغاز و مردم را نسبت به اهداف استعمار هوشیار ساخت.
تشکیل کابینه وزرا، ایجاد مکتب های لشکری و کشوری برای تربیت جوانان تنظیم سپاه و آگاه ساختن مرم نسبت به زبان ملی، انتشار روزنامه شمس النهار، تالیف و نشر کتاب تتمه البیان فی تاریخ افغان، تاسیس شفاخانه، تاسیس بیطارخانه، ایجاد پسته خانه و کاروانسرا از جمله خدمات وی در کشور خودمان می باشد.
در پی اقدامات سیاسی سید جمال الدین در سال 1285 از کشور اخراج و روانه هندوستان شد، این بار نیز بیدادگری وی علیه استعمار انگلیس، به اخراج اش از هند انجامید.
او در سال 1285 وارد مصر شد و با وجود اینکه بیشتر از چهل روز در آنجا نماند به بیدادگری جوانان، دانشجویان و اساتید دانشگاه الازهر پرداخت که با دخالت استعمار، خدیو مصر حکم اخراج او را صادر کرد.
سید جمال الدین نیز در طول عمرش به دلیل روشن ساختن مردم به اوضاع وخیم آن زمان، به کشورهایی چون ترکیه، عربستان، انگلستان، فرانسه، ایران، روسیه و عراق پا گذاشت و فعالیت های مهمی را به نفع مردم انجام داد چراکه او همیشه به این عقیده بود که وی مدافع منافع تمام مسلمانان جهان است.
سید جمال به دلیل دعوت های پی در پی سلطان عبدالحمید پادشاه عثمانی از انگلستان به شهر آستانه عثمانی ترکیه امروزی جهت اصلاح کشور عثمانی رفت.
سید جمال الدین افغانی در تاریخ 19 حوت 1275 ه ق مصادف با 1314 ه ش پس از گذشت چهار سال از ورودش به مرکز خلافت عثمانی و تلاش فراوان در این کشور جهت ایجاد اتحاد اسلامی با دسیسه سلطان عبدالحمید پادشاه عثمانی مسموم شد و یا به علت مریضی سرطان وفات کرد.
پیکر پاک وی با احترام فراوان مردم ترکیه در شهر استانبول ترکیه دفن شد و بعد ها در سال 1323 ه ش جسد وی را از ترکیه به کابل انتقال دادند و در محوطه دانشگاه فعلی کابل به خاک سپردند.
سید جمال الدین افغان دارای مفکوره فراگیر و جهان شمول در اندیشه نظام سیاسی اسلام بود که خاستگاه و خیزشگاه بسیاری از نحله های رفرمیزم اسلامی به او منتسب و ناشی از افکار اوست.
به باور برخی از روشنفکران اسلامی و دانشجویان ، راه وی راه استبداد و استعمار پذیری بوده و باید ادامه پیدا کند، در غرب نکات منفی وجود ندارد بلکه نکات مثبتی هم وجود دارد که باید به شکل درست شناخته شود و باید جنبه ها ی خوب آن دریافت شود چنانچه سید جمال الدین می گفت: باید علم و تکنالوژی غرب را آموخت و از آن در ترقی و پیشرفت کشورهای اسلامی استفاده کرد.
اندیشه ناشناخته سید جمال برخاسته از شاخص های بارزی است که استبداد ستیزی، اصلاح تفکر دینی، همگرایی و پیوستگی اسلامی مبارزه با دگم اندیشی و جزم گرایی و تلاش برای آگاه سازی مردم نشانه های عناوینی است که سید جمال الدین و نگرش او،در حد یک نقشه راه، فرا راه ما قرار دارد.
سید جمال الدین افغانی مبدا تقویم اسلام گرایی جدید است و وظیفه هر مسلمان و هر افغانی است تا با پرداختن به اندیشه و راه سید جمال الدین، آرا و اندیشه وی را کاربردی بسازد.
یاداشت : ناشر این کتاب ها جناب سفیر صاحب فضل الرحن فاضل میباشد .
نام کتاب | لینک کتاب |
زنده گی نامه سیدجمالدین افغان | |
مشخصات کتاب : سیدجمالدین افغان، ،احلسینی األفغانی بیدارگر عصر مؤلف: فضل الرمحن فاضل اتیپ : خوله و زینب صفحه آرایی: حسنیه فایض قانع طرح روي جلد : ژکفر حسینی خطاطی روی جلد : دمحم هاشم رجبی چاپ نخست : 82 اسد 1386هجری خورشیدی -ارواپا چاپ دوم: میزان1387 هجری خورشیدی وزارت اطالعات و فرهنگ – کابل چاپ سوم :27حمل 1388هجری خورشیدی، مطبعهء امحد کابل چاپ چهارم 29 سرطان 1390هجری خورشیدی جاکارتا ، اندونیزیا پنجم چاپ :19حوت 1395 هجری خورشیدی نهم مارچ 2017م قاهره به مناسبت یک صد و بیستمنی سالگرد سال وفات سید مجال الدین األفغانی ناشرات : بخبش فرهنگی سفارت جمهوري اسلامي أفغانستان قاهره یدداشت : هزینهء چاپ این کتاب توسط مؤلف پرداخته شده است سلسله نشراتی : کتاب نودم (90) | |
إلی األرض التی أنجبت السید جمال الدین إلی »أفغانستان« وإلی محبي السید جمال الدین األفغاني في كل مكان ف - فاضل | |
الكتاب : الردّ علی الدکتور الوردى تأليف:الشيخ غلام حسين الموسوى الأفغانی تصميم الغلاف :محمد زمزم الإخراج و الصف : جلال فخر الدین المصرى الطبعة الأولی :مطبعة أسعد ، بغداد 1972م الطبعة الثانية :14 رمضان 1438ق (30مایو2018م) الناشر :القسم الثقافي - سفارة جمهوریة أفغانستان الإسلامية سلسلة النشر:الکتاب السادس و الأربع ون بعد المائة (146) بمناسبة ذکرى 180عاما لميلاد السيد جمال الدین الأفغانی embafghancairo@yahoo.com www.afghanembassy-egypt.com | الرد على الدكتور الوردى.pdf |
سدهء سید در روزنهء سراج الاخبار (هـ .ش 1395) به کوشش :فضل الر حمن فاضل | سراج-1الأخبار.pdf |